ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

سلام خسته نباشید در خیابان یک دختر خانومی را دیدم و ازشون خوشم آمد و تا محل زندگیشون تعقیبشون کردم و آدرشون رو بدست آوردم الان باید چه کار کنم برای آشنایی بیشتر نه او منو میشناسد و نه من اون رو الان باید چه کار کنم


مشاور (احسان فدایی)

مشاوره ازدواج
با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم.
همان‌طور که می‌دانید خانواده یکی از نهادهای مهم جامعه بشری است که با پیوند زن و مرد به وجود می‌آید، خانواده زیربنایی‌ترین و اولین نهاد اجتماعی است که تأثیر آن بر رشد، تعادل و شکوفایی افراد جامعه به حدی است که هیچ صاحب نظری نمی‌تواند آن را انکار کند. در دین اسلام ازدواج و خانواده محبوب‌ترین و عزیز‌ترین نهاد بشری در نزد خداوند متعال اعلام شده است. خداوند متعال در قرآن کریم ازدواج را مایه آرامش معرفی فرموده: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة؛ یکى از آیات (لطف) او آن است که براى شما از جنس خودتان جفتى بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانى برقرار فرمود»(روم:21)  و در حدیثی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌‌سلم) آمده است درهای آسمان هنگامی که عقد ازدواج برگزار می‌شود و هنگامی که فرزند بر چهره والدین خود نگاه می‌کند، گشوده می‌شود.  ازدواج برای انسان‌ها یک نیاز طبیعی است که از آفرینش ویژه آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. دین اسلام نیز پیروان خود را به ازدواج دعوت نموده و از عزوبت بر حذر می‌دارد. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُم؛ و البته باید مردان بى‏زن و زنان بى‏شوهر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید».  (نور:32)ازدواج غیر از تأمین نیازهای جنسی و حفظ نسل انسان‌ها، کانون آسایش و آرامشی برای زن و مرد ایجاد می‌نماید. «ازدواج اولین مرحله خروج از خود طبیعی فردی، و توسعه پیدا کردن شخصیت انسان است». پس دقت در انتخاب همسر نیز به تبع اهمیت ازدواج بسیار مهم و حیاتی است.با توجه به آنچه در پرسش خود مطرح فرمودید که دختری را در خیابان دیده و پسندیده‌اید لازم به بررسی است که چه معیارهایی در او مشاهده نموده اید؟ آیا از حجاب او خوشتان آمد؟ آیا قبلا او را دیده اید؟ به هر حال مهمترین مسئله در ازدواج و انتخاب همسر رعایت ملاک‌های اصلی ازدواج است که در روایات نیز بر آن تأکید فراوان شده است. رعایت این معیارها ضامن اصلی سعادت و خوشبختی در ازدواج است و عدم رعایت آن عواقب سنگینی برای زوجین در پی خواهد داشت.این معیارها را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد: 
الف) معیارهای اساسی: ملاک‌هایی که حتماً آن‌ها را باید در نظر داشته باشیم تا زندگیمان توأم با سعادت باشد. در نظر نگرفتن این معیارها موجب بروز مشکلاتی در زندگی ما خواهد شد. مانند:‌ دین داری، اخلاق نیکو، شرافت خانوادگی (نجابت و پاکی)، عقل.
ب) معیارهایی که موجب کاملتر شدن زندگی ما می‌شود. این معیارها اگر رعایت شوند زندگی ما بهتر و کاملتر خواهد شد. البته این معیارها به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از جمله این ملاک‌ها می‌توان سلامت جسم و روح، زیبایی، علم و سواد و کفو همدیگر بودن را نام برد؛ در نتیجه معیارهای دینی اسلام فقط ایمان و اخلاق نیست و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.بنابراین لازم است او را دقیق بشناسید و اگر فکر می کنید معیارهای شما را دارد، با مادرتان مشورت نمایید تا وضعیت خانواده و خود دختر را بررسی نماید و دیگر مراحل خواستگاری ادامه یابد.توصیه می کنیم تحت هیچ شرایطی به صورت مستقیم اقدام نکنید و اجازه دهید خانواده تان موضوع را بررسی و پیگیری نمایند.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

خواستگاری و گزینش همسر